dinsdag 23 maart 2010

Voorbereiding MLK zomerkamp 2010

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Elk jaar organiseert de scouting aan het eind van het seizoen een zomerkamp. Ik heb dit jaar meegeholpen om een zomerkamp voor een groep van 20 kinderen te organiseren. De kinderen zijn tussen de 7 en 12 jaar oud en het zomerkamp duurt 6 dagen. Het is mijn verantwoordelijkheid om samen met de andere leiding dit kamp te organiseren.



Verloop opdracht:
De opdracht is heel goed verlopen. We hadden al heel snel een gebouw gevonden waar we dit jaar het zomerkamp wilden gaan houden. Ook hebben we alle spellen klaar gemaakt en hebben een heel thema verhaal bedacht. We hebben alles voorbereid en kunnen in juli gelijk vertrekken.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1. Verbeeldingskracht
2. Oordeelsvorming
3. Creativiteit
4. Plannen en organiseren
5. Innovativiteit

Competentie 1: Verbeeldingskracht

Situatie: Tijdens de voorbereidingen van het zomerkamp hebben we een thema bedacht namelijk: Atrix en Oblix. Om dit thema helemaal goed tot zijn recht te brengen hebben we hier van alles om heen verzonnen om de kinderen echt het gevoel te geven dat ze in een “andere wereld” terecht komen. Ik heb dit samen met de andere leiding van onze groep voorbeid.

Taken: Mijn taak was om mezelf in te leven in de kinderen. Ik moest erachter komen wat de kinderen nou precies leuk zouden vinden en hoe we dit het beste tot zijn recht konden laten komen in ons thema. Er werd van mij verwacht dat ik aan de hand van het thema het zomerkamp verder zou vormgeven.

Acties: Ik heb als eerste allemaal plaatjes en verhalen opgezocht van Astrix en Oblix om een beetje een idee te krijgen van de sfeer die ik wilde creëren. Ik heb veel ideeën opgedaan door de plaatjes die ik zag. Ik heb aan de hand van bestaande verhalen een nieuw verhaal bedacht, en dit word de rode draad door het zomerkamp heen. Ik ben hier ongeveer 2 maanden mee bezig geweest om heel het verhaal compleet te krijgen. Ik heb het daarna voorgelegd aan mijn mede leiding die er feedback op konden geven.

Resultaat: Ik kreeg erg positieve feedback omdat ik de verhaallijn duidelijk had beschreven. Er werden door mijn mede leiding nog wel hier en daar wat aanpassingen gemaakt om het verhaal nog beter tot zijn recht te laten komen. Iedereen is erg enthousiast over het verhaal. Ik heb ervan geleerd dat je jezelf goed moet informeren over het soort thema dat je wilt gaan maken, als je dat goed doet krijg je vanzelf een idee over hoe het uiteindelijk moet worden.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed heb gedaan. Dit was de eerste keer dat ik het verhaal om het thema heb verzonnen en ik vond het erg leuk. Ik ben erg tevreden met het resultaat omdat mijn mede leiding erg enthousiast was over het verhaal. De volgende keer zou ik het met iemand samen willen doen, ik denk dat je dan nog meer ideeën krijgt en dat je elkaar kan aanvullen.

Competentie 2: Oordeelsvorming

Situatie: Het eerste wat we hebben gedaan voor de voorbereidingen van het zomerkamp is een kampgebouw zoeken in Nederland. Ik heb samen met de rest van de leiding een aantal gebouwen geselecteerd waar we zijn gaan kijken. Het doel was om een kampgebouw te vinden voor het einde van januari. Het gebouw moest niet al te ver uit de buurt liggen en goed toegankelijk zijn. Omdat er al heel veel gebouwen verhuurd waren hadden we nog maar een beperkte keuze.

Taken: Mijn taken ten aanzien van de competentie waren om de gebouwen die we gezien hadden te beoordelen. Uiteindelijk moest ik een oordeel vormen over de gebouwen die we bezichtigt hadden om zo tot een conclusie te komen. Er werd van mij verwacht dat ik actief mee ging zoeken naar gebouwen en dat ik alle voor en nadelen van alle gebouwen goed in kaart had zodat ik uiteindelijk een goed oordeel kon vormen.

Acties: Nadat we een gebouw bezichtigd hadden heb ik een lijstje met voor en nadelen gemaakt. Ik heb over elk gebouw een oordeel gevormd en deze aan mijn mede leiding voorgelegd.

Resultaat: Doordat ik over elke gebouw een duidelijk oordeel had en die ook goed kon ondersteunen door mijn lijstjes met voor en nadelen,is het gebouw dat mij het meest geschikt leek uiteindelijk ook gekozen.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed gedaan heb. Ik had voor mezelf heel duidelijk opgeschreven bij elk gebouw wat ik er van vond en heb dit ook gebruikt om een oordeel te vormen over elk gebouw. De volgende keer zou ik eerder beginnen met zoeken naar gebouwen omdat we nu maar een beperkte keuze hadden.

Competentie 3: Creativiteit

Situatie: Ik wilde dit jaar iets maken voor de kinderen zodat ze een herinnering aan het zomerkamp hadden. Ik heb dit idee voorgelegd aan mijn mede leiding en die vonden het een goed idee en gaven mij hier de vrije hand in. Het doel was om iets nieuws in te voeren zodat de kinderen een aandenken hadden aan het kamp.

Taken: Mijn taak ten aanzien van de competentie was om iets nieuws en iets creatuefs in te brengen zodat de kinderen een aandenken aan het zomerkamp hadden. Er werd van mij verwacht dat ik iets creatiefs en nieuws zou inbrengen wat de kinderen ook echt leuk zouden vinden.

Acties: Ik heb bij andere scouting groepen gevraagd of hun een idee hier voor hadden, ik heb hier veel reacties op gehad. Uiteindelijk ben ik op het idee gekomen om voor ieder kind een kampdagboek te maken, het is de bedoeling dat de kinderen elke avond dit boekje invullen. Ik ben een week bezig geweest om dit boekje in elkaar te zetten. Ik heb het boekje helemaal in thema gemaakt. Uiteindelijk heb ik het kampdagboekje laten zien aan mijn mede leiding.

Resultaat: Omdat ik het boekje helemaal al had uitgewerkt reageerden iedereen er heel erg positief op, ze vonden het allemaal een heel leuk idee. We gaan het uitprinten voor alle kinderen zodat ze deze kunnen invullen tijdens het kamp.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het heel goed heb gedaan. Het kampdagboekje is goed in elkaar gezet en alle leiding was er ook erg enthousiast over. De volgende keer zou ik niks anders doen want ik ben tevreden over het resultaat.

Competentie 4: Plannen en organiseren

Situatie: Voor het zomerkamp word er altijd een draaiboek gemaakt. Ook dit jaar moest er een draaiboek gemaakt worden en ik heb meegeholpen om deze te maken. Ik heb dit samen met Ilse Dingemans gedaan zij is teamleider van de groep. Het doel was om een zo duidelijk mogelijk draaiboek te maken.

Taken: Mijn taak was om samen met Ilse een draaiboek te maken met de planning van alle dagen van het zomerkamp (6 dagen). Dit moest duidelijk geformuleerd worden zodat iedereen weet wat hij/zij moet doen tijdens het kamp. Er werd van mij verwacht dat er een duidelijk tijdsplanning per dag zou maken.

Acties: Ik heb eerst vergaderd met de rest van de leiding wat we per dag gingen doen. Ik heb dit allemaal opgeschreven en heb daarna alles per dag in een planning gezet. Ik ben hier ongeveer een maand mee bezig geweest omdat er ook af en toe wat veranderde in het programma. Ik heb het draaiboek uiteindelijk voorgelegd aan de rest van de leiding en die hebben feedback gegeven. Ik heb alle aanpassingen gedaan en hij is nu helemaal klaar.

Resultaat: Doordat ik bij de planning bij iedere activiteit een eindverantwoordelijke heb neergezet is het voor iedereen erg duidelijk wie wat moet doen per dag. Ik heb hier veel complimenten voor ontvangen omdat dit in de vorige jaren nog wel een onduidelijk was. Ik heb ervan geleerd dat je heel makkelijk een planning kan maken als je precies weet wat je moet inplannen.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed heb gedaan. Het resultaat is erg goed uitgepakt en de planning ziet er ook erg duidelijk uit. De volgende keer zou ik wat later beginnen met de planning omdat er nu tussendoor vaak nog wat veranderd werd aan het programma.

Competentie 5: Innovativiteit

Situatie: Nadat we het thema van het zomerkamp hadden bepaald (Astrix en Oblix) moesten we heel het zomerkamp hier om heen gaan plannen. Er worden elk jaar nieuwe spellen bedacht met het thema als uitgangspunt. Ik heb samen met een van mijn mede leiding (Maarten Coomans) twee nieuwe spellen bedacht voor het zomerkamp.

Taken: Mijn taak was om twee nieuwe spellen te verzinnen met als thema Astrix en Oblix. Dit moesten spellen zijn die minstens 1 uur duurden en waar de kinderen lekker actief aan mee konden doen.

Acties: Ik heb eerst gebrainstormd samen met Maarten over wat voor soort spel we wilden gaan maken. Nadat er besloten was wat voor soort spel we gingen maken heb ik de spelregels bedacht. Nadat alle spelregels duidelijk waren geformuleerd op papier heb ik samen met Maarten spelkaartjes gemaakt in het thema Astrix en Oblix. Ik ben 3 avonden bezig geweest om het spel te maken. Ik heb uiteindelijk het spel aan de rest van de leiding uitgelegd.

Resultaat: Doordat ik alle spelregels duidelijk had opgeschreven begreep de rest van de leiding het spel gelijk. Iedereen was erg enthousiast over het spel en we hebben het gelijk verwerkt in het draaiboek. Ik vind het altijd leuk om nieuwe spellen te verzinnen voor de kinderen .Als we het gespeeld hebben met de kinderen vraag ik altijd wat ze er van vonden, en die feedback kan ik dan weer gebruiken voor het volgende spel dat ik verzin.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed heb gedaan. Ik ben ook erg tevreden met het resultaat, ik weet nog niet wat de kinderen ervan vinden want ze mogen het pas in juli spelen. Doordat dit niet de eerste keer was dat ik een nieuw spel heb verzonnen heb ik niet echt dingen die ik de volgende keer anders zou willen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten