zondag 21 maart 2010

Evaluatie MLK scouting feest kaatsheuvel


Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Op 6 februari 2010 heb ik het scouting thema feest wat ik heb voorbereid ook daadwerkelijk uitgevoerd. Na de uitvoering hebben ik samen met de andere leden van de feestcommissie geëvalueerd over hoe het feest is verlopen en wat er volgend jaar allemaal beter zou kunnen gaan.

Verloop opdracht:
De evaluatie is erg goed gegaan. We hebben alles punt voor punt besproken. Alle punten die verbeterd konden worden hebben we gelijk genoteerd. Ook hebben we geprobeerd om gelijk een oplossing te vinden voor sommige punten.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1. Oordeelsvorming
2. Mondelinge communicatie

Competentie 1: Oordeelsvorming

Situatie: Voordat de evaluatie plaats ging vinden heb ik aan alle medewerkers gevraagd of ze wilden opschrijven wat ze goed en fout vonden gaan tijdens de voorbereidingen en tijdens de uitvoering van het feest. Ik heb na aanleiding van deze evaluatieformulieren alles op een rij gezet, zodat we tijdens de evaluatie ook alle puntjes konden behandelen. Ik heb tijdens de evaluatie alle voor en nadelen van verschillende punten opgenoemd en daaruit kwam altijd een goed conclusie die we dan ook gelijk opschreven.

Taken: Mijn taak was om een evaluatieformulier te maken en deze uit te delen aan alle medewerkers van het feest. Toen ik alle evaluatieformulieren heb ik ze allemaal doorgelezen en alle positieve en negatieve punten onder elkaar opgeschreven zodat ik een goed overzicht had. Tijdens de evaluatie heb ik dit goed kunnen gebruiken om alle punten goed te kunnen evalueren en daar een oordeel over te geven.

Acties: Ik heb eerst thuis een evaluatieformulier gemaakt en deze daarna uitgedeeld. Ik heb daarbij aangegeven dat ik alle formulieren graag een week daarna weer zou willen ontvangen. Tijdens de evaluatie heb ik deze formulieren goed kunnen gebruiken om alle positieve en negatieve punten te kunnen bespreken. Tijdens de evaluatie kon ik heel goed bij elk punt aangeven wat de voor- en nadelen waren en hoe we het konden verbeteren. Ook kon ik alles goed onderbouwen wat ik zei omdat ik van te voren al wist wat de punten waren die we gingen bespreken. We zijn in totaal bijna 2,5 uur bezig geweest met evalueren.

Resultaat: Doordat ik bij elk punt goed alle voor- en nadelen kon opnoemen was het voor de andere mensen en voor mij erg makkelijk om een oordeel te vormen over die punten. De ander leden van de feestcommissie vonden het erg prettig dat ik een evaluatieformulier had gemaakt, want zo kregen we een goed beeld van wat de medewerkers vonden. Als we een punt hadden geëvalueerd kon ik goed een oordeel vormen over dat punt.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed heb gedaan. Ik ben wel tevreden over het resultaat, maar ik had sommige dingen toch graag anders gezien. Ik bedoel hiermee dat ik het met sommige uitkomsten niet helemaal eens was. Maar ik heb mijn best gedaan om mijn argumenten goed te onderbouwen. De volgende keer zou ik zeker weer een evaluatieformulier maken want dat gaf een duidelijk beeld over hoe de medewerkers dachten over het feest.

Competentie 2: Mondelinge communicatie

Situatie: Tijdens de evaluatie van het thema feest heb ik veel mondeling moeten communiceren. Ik heb samen met de andere leden van de feestcommissie heel het feest geëvalueerd en daarbij diverse discussies moeten voeren.

Taken: Mijn taak was om actief deel te nemen aan de evaluatie van het thema feest en daarbij ook actief deel te nemen aan de discussies die er bij sommige punten ontstonden. Er werd van mij verwacht dat ik tijdens de discussies mijn mening goed onderbouwden zodat ik de ander feestcommissie leden kon overtuigen van mijn standpunt.

Acties: Voor de evaluatie heb ik een agenda gemaakt voor iedereen zodat alle leden zich konden voorbereiden op de punten die er besproken gingen worden. Ook ik heb me goed voorbereid zodat ik wist waar het over ging tijdens de evaluatie. Tijdens de evaluatie heb ik goed geluisterd naar iedereen en daar op gereageerd. Ik ben 2,5 uur bezig gewest met het evaluatie gesprek.

Resultaat: Doordat ik actief heb deelgenomen aan de discussies en doordat ik al mijn argumenten goed heb onderbouwd heb ik uiteindelijk veel mensen weten te overtuigen. Omdat ik het erg leuk vind om deel te nemen aan discussies was ik ook heel erg enthousiast en ook een beetje fel in mijn meningen. Ik heb ervan geleerd dat als je je mening goed beargumenteerd dat je dan mensen weet te overtuigen.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed gedaan heb. Ik heb actief deelgenomen aan alle discussies. Ik ben tevreden over het resultaat want ik heb veel mensen weten te overtuigen van mijn mening. De volgende keer wil ik proberen om soms iets minder fel te reageren, want dat heb ik aan het eind van de evaluatie als feedback gekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten