dinsdag 23 maart 2010

Scouting MLK Kaatsheuvel: uitvoering thema feest

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Op 6 februari 2010 heb ik het scouting thema feest wat ik heb voorbereid ook daadwerkelijk uitgevoerd. Ik ben samen met een ander scoutinglid eind verantwoordelijk geweest op dit feest. Mijn taken en verantwoordelijkheden waren op deze avond om de avond zo soepel mogelijk te laten verlopen en mee te helpen met de taken die er uitgevoerd moesten worden op deze avond.

Verloop opdracht:
De avond is heel soepel verlopen. Ik heb de hele avond het overzicht gehouden over alle taken die er uitgevoerd moesten worden. Ook heb ik zelf meegeholpen met de taken zoals: achter de bar staan en munten verkopen.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1. Groepsgericht leidinggeven
2. Kwaliteitsgerichtheid
3. Samenwerken

Competentie 1: Groepsgericht leidinggeven

Situatie: Voordat het feest begon heb ik alle medewerkers bij elkaar geroepen en heb ik een korte briefing gegeven. Tijdens het feest was ik samen met een ander scoutinglid eindverantwoordelijke. Ik moest er voor zorgen dat alle taken werden uitgevoerd door de mensen die op dat moment op het rooster ingedeeld was.

Taken: Ik heb tijdens het feest mensen aangestuurd, ondersteund en gemotiveerd tijdens de werkzaamheden. Ik heb ervoor gezorgd dat alles soepel verliep en dat er geen problemen ontstonden. Ik heb sommige mensen moeten aanspreken als er taken niet goed uitgevoerd werden. Er werd van mij verwacht dat ik het overzicht had over het feest. Ook werd er van mij verwacht dat ik voor de onvoorziene problemen zo snel mogelijk een oplossing vond.

Acties: Ik heb tijdens de briefing duidelijk uitgelegd dat als er problemen waren dat ze dan naar mij of Dirk moesten gaan, en dat wij het probleem zo goed mogelijk zouden oplossen. Ook heb ik alle taken tijdens de briefing doorgesproken zodat iedereen wist wat er gedaan moest worden, zodat er minder fouten werden gemaakt. De laatste 2 uur van het feest heb ik vooral mensen moeten motiveren omdat veel medewerkers erg moe werden. Toen alle feestgasten weg waren heb ik iedereen weer bij elkaar geroepen en even bedankt voor hun inzet en voor de gezellig avond.

Resultaat: Doordat ik alles goed had uitgelegd in de briefing gingen de verschillende taken die de mensen moesten uitvoeren erg goed. Er waren soms nog wel wat kleine probleempjes, zoals het verwisselen van een fust bier, die dan opgelost moesten worden. Alle medewerkers waren erg positief over de briefing die ik van te voren had gegeven. Ik heb ervan geleerd dat als je de tijd neemt om de medewerkers goed te instrueren er minder fouten en problemen ontstaan.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed heb gedaan. Ik ben erg blij dat de medewerkers de briefing voor het feest als positief hebben beschouwd en er ook echt iets mee hebben gedaan. De volgende keer zou ik voor een feest weer een goede briefing geven.

Competentie 2: Kwaliteitsgerichtheid

Situatie: Ik heb tijdens het uitvoeren van het feest de kwaliteit van de verschillende werkzaamheden moeten bewaken. Het doel was om de kwaliteit van de werkzaamheden te controleren en te bewaken. Het koelingsysteem van de bar werkte aan het begin van de avond niet en daardoor dreigde de drank niet gekoeld te kunnen worden.

Taken: Mijn taak ten aanzien van de competentie was om de kwaliteit van de verschillende werkzaamheden te bewaken. Ik moest vooral in de gaten houden dat het koelingsysteem van de bar op temperatuur bleef. Er werd van mij verwacht dat ik alles controleerden op kwaliteit.

Acties: Ik heb elk uur de temperatuur van het koelingsysteem gecheckt om te controleren of hij het nog goed deed. Ook heb ik regelmatig de kassa gecontroleerd en afgeroomd zodat er niet teveel geld in de kas zat. Ik ben heel de avond bezig geweest met kwaliteitscontroles.

Resultaat: Doordat ik heel de avond goed de koeling van de bar had gecontroleerd kwam ik er ook snel achter als de temperatuur terug liep. Dit is twee keer gebeurd die avond. De medewerkers achter de bar waren erg blij dat ik het regelmatig kwam controleren omdat ze daar zelf weinig tijd voor hadden. Ik heb ervan geleerd dat je de koeling voor het feest moet aan zetten om te controleren of hij het wel goed doet.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed heb gedaan. Als ik de volgende keer weer dit feest zou organiseren zou ik de koeling van te voren controleren en als het nodig is een ander koeling regelen.

Competentie 3: Samenwerken

Situatie: Tijdens het feest was ik samen met een ander scouting lid (Stephan) eind verantwoordelijke. We moesten dus goed samenwerken om tot een goed resultaat te komen. Ik heb samen met hem afspraken gemaakt over hoe we het allemaal gingen aanpakken. Daarnaast heb ik ook nog met alle andere medewerkers van het feest samengewerkt tijdens de uitvoering van de verschillende werkzaamheden.

Taken: Mijn taak was om in samenwerking met Stephan alles zo goed mogelijk te laten verlopen op de feestavond zelf. Ik heb daarnaast rekening moeten houden met alle medewerkers zodat ik hulp kon bieden waar nodig was.

Acties: Ik heb alles goed doorgesproken met Stephan zodat we op dezelfde lijn zaten. We hebben goede afspraken gemaakt over verschillende dingen en hebben daarnaast ook afspraken gemaakt met verschillende ander medewerkers. Op de feestavond zelf heb ik bij verschillende taken moeten bijspringen om te helpen en heb daarbij ook veel moeten samenwerken met de mensen die op dat moment bij die taak stonden ingedeeld. Aan het eind van de avond heb ik samen met Stephan alles afgerond.

Resultaat: Doordat ik alles goed met Stephan had doorgesproken verliep heel de avond soepel. We wisten allebei precies wat we moesten doen. We hebben aan het eind van de avond ook veel positieve reacties gehad over het verloop van de avond. We hadden alles goed op een rij en hebben geholpen daar waar het nodig was. Ik heb ervan geleerd dat als je moet samenwerken met iemand dat je samen met diegene alles van te voren goed moet doorspreken zodat je allebei weet waar je aan toe bent.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het erg goed heb gedaan. Ik heb met iedereen goed samengewerkt en veel medewerkers waren aan het eind van de avond erg positief over de aanpak die ik gehanteerd had. De volgende keer zou ik er liever nog iemand bij hebben die eind verantwoordelijke is, dit omdat het nu voor Stephan en mij erg druk was de hele avond. Als er nog een derde persoon bij zou komen zouden de taken nog beter verdeeld kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten