zondag 21 maart 2010

Hanos-ISPC Breda

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Ik werk elke zaterdag bij de Hanos-ISPC Breda. Dit is een hele grote horeca groothandel. Ik werk op in de brasserie van dit pand. Dit is net zo als elke ander brasserie we verkopen koffie, broodjes, gebak etc. We maken alles vers uit de keuken. Ik heb verschillende taken: ik sta in de keuken om alle broodjes en gerechtjes klaar te maken, ik sta achter de bar, ik serveer alles uit en aan het eind van de dag zorg ik dat alles schoon wordt gemaakt volgens de regels.

Verloop opdracht:
Ik werk erg graag bij de Hanos-ISPC en neem het werk ook erg serieus. Ik werk er nu iets meer als een jaar en heb al verschillende verantwoordelijke heden gekregen. Zo kan ik alles geheel zelfstandig draaien en ik kan de kassa tellen. Het komt wel eens een enkele keer voor dat allebei de leidinggevende er niet zijn en dan ben ik de gene die op dat moment de leiding heeft.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1. Netwerken
2. Initiatief
3. Kwaliteitsgerichtheid

Competentie 1: Netwerken

Situatie: Bij de Hanos-ISPC komen erg veel bekende en onbekende restaurant, cafe en hotel eigenaren of managers. Ik leer erg veel van deze mensen kennen omdat ze vaak wat komen drinken in de brasserie. Ik raak graag aan de praat met deze mensen om mijn netwerk te verbreden. Ik heb al een aantal business kaartjes gehad van mensen die ik mag bellen als ik een stage zoek.

Taken: Ik heb tijdens mijn werk mijn netwerk uitgebreid. Ik heb veel met mensen gepraat en informatie uitgewisseld. Ik heb veel interesse getoond door vragen te stellen over het bedrijf en ook echt laten merken dat ik het interessant vond wat er verteld werd.

Acties: Ik raak altijd met mensen die aan de bar zitten aan de praat, vooral als diegene alleen is om boodschappen te doen. Vaak begint het als een heel gewoon praatje over het weer bijvoorbeeld. Ik vraag altijd wat voor zaak hij/zij heeft en vaak vertellen ze dan erg veel over het bedrijf. Ik zorg er ook altijd voor dat ik veel interesse toon in wat ze vertellen, en vaak krijg ik daarna de kans om te vertellen wat ik voor opleiding doe. Sommige klanten zijn dan erg geïnteresseerd en vragen door. Aan het eind van het gesprek is het al een aantal keer voorgekomen dat ik een kaartje krijg met als opmerking erbij dat ik ze kan bellen als ik ergens hulp bij nodig heb (stages, leisure for life).

Resultaat: Doordat ik altijd interesse toon in wat de klanten mij vertellen vragen ze ook vaak naar wat ik precies doe naast mijn werk. Ik krijg dan de kans om te vertellen wat ik voor opleiding doe. Sommige klanten reageren er erg positief op en bieden dan ook aan het eind van het gesprek hun kaartje aan.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik erg goed een gesprek kan aanknopen met iemand. De klanten waarderen het ook vaak als je een praatje met ze maakt en vertellen vaak uit hun zelf al veel dingen. Ik ben ook erg tevreden over de hoeveelheid contacten die ik heb gelegd tijdens mijn werk. Ik ben van plan om hier mee door te gaan tijdens mijn werk om zo nog meer contacten te leggen.

Competentie 2: Initiatief

Situatie: Tijdens mijn werk bij de Hanos-ISPC heb ik altijd veel initiatief getoond. Ik maak elke maand het nieuwe kleine kaartje met daarop kleine gerechtjes met artikelen die in de winkel in de aanbieding zijn. Ik heb dit geheel op eigen initiatief voorgesteld aan mijn leidinggevende en die heeft er mee ingestemd. Het doel is om de gasten bij de brasserie kleine gerechtjes te laten proeven met producten ui t de winkel.

Taken: Ik moet elke maand een kaartje samenstellen met kleine gerechtjes met producten uit de winkel die in de aanbieding zijn. Er word van mij verwacht dat ik elke maand iets nieuws verzin en dat het makkelijk te bereiden gerechtjes zijn.

Acties: Ik kijk elke maand wat er in de aanbieding is en op basis van de aanbiedingen probeer ik kleine gerechtjes samen te stellen, vaak doe ik dit ook in samenwerking met een van de leidinggevende. Ik ben er elke maand wel een halve dag mee bezig omdat ik ook vaak de gerechtjes uit probeer om te kijken of het lekker is. Als alles goed gekeurd is door mijn leidinggevende, stuur ik het definitieve kaartje door naar de reclame afdeling die het kaartje dan mooi uitprint.

Resultaat: Door mijn actie is de keuken van de brasserie een stuk uitgebreider geworden en de klanten reageren er erg positief op. Ik heb geleerd om producten met elkaar te combineren de ik nog nooit gecombineerd had. Ook heb ik er van geleerd dat als je initiatief toont en er actief mee bezig ben er erg positief op gereageerd word.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik erg goed initiatief heb getoond door voor te stellen om een kleine kaart in te voeren. Ik ben erg tevreden met het resultaat en ik hoop dat ze het blijven gebruiken als ik ooit weg ga. De volgende keer zou ik niet zo lang wachten met het voorstellen van het idee, ik had het idee al een hele tijd maar durfde het niet voor te stellen.

Competentie 3: Kwaliteitsgerichtheid

Situatie: Tijdens mijn werk bij Hanso-ISPC sta ik regelmatig in de keuken om broodjes en kleine gerechtjes te maken. Deze broodjes en gerechtjes hebben kwaliteitseisen, de broodjes moeten goed afgebakt zijn, het beleg wat erop gaat moet vers zijn, het bord moet mooi opgemaakt worden etc. Mijn leidinggevende controleren regelmatig of ik alles van goede kwaliteit is. Het doel is om alle broodjes en gerechtjes van een goede kwaliteit te laten zijn, hier moeten de medewerkers dan ook naar streven.

Taken: Mijn taak ten aanzien van de competentie is om alle broodjes en gerechtjes te maken volgens de kwaliteitseisen die er gesteld worden door de leidinggevende. Dit hoor ik ook te controleren als ander medewerkers de broodjes en/of gerechtjes klaar hebben gemaakt. Er word van mij verwacht dat ik dit goed uitvoer zodat de gasten niet gaan klagen.

Acties: Voordat ik mocht gaan werken in de keuken kreeg ik eerst een soort handleiding met daarin hoe de broodjes gemaakt moesten worden en op welk bord ze geserveerd moesten worden. Er stonden plaatjes bij hoe het eruit moest zien. Deze heb ik goed bestudeerd. Ook stonden er een aantal tips bij over hoe je de kwaliteit van de producten kon weten en wanneer je een product moest weggooien. Ik ben daarna gewoon begonnen met werken in de keuken en na een paar weken ging het allemaal vanzelf.

Resultaat: Doordat ik best secuur ben, alles moet altijd goed schoongemaakt worden, de borden moeten netjes opgemaakt worden etc. reageerden mijn leidinggevende erg positief. Ze hebben graag dat ik zelf in de keuken sta want dan let ik er zelf al automatisch op of alles volgens de kwaliteitseisen gaat. Mijn collega’s vinden het niet altijd even fijn dat ik zo secuur ben want ik controleer regelmatig alles wat ze doen, en soms zeg ik wat van hun werkwijzen en dat vinden ze niet altijd even prettig. Maar ik merk wel dat mijn collega’s zelf ook steeds meer op de kwaliteitseisen gaan letten.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het goed doe, ik denk dat ik soms wel wat minder secuur moet zijn omdat niet altijd alles perfect kan zijn. Maar doordat ik zo bezig ben met de kwaliteitseisen krijgen we ook weinig klachten van de gasten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten