zaterdag 2 januari 2010

Amnesty International: 10 december 2010



Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:We moesten naar Maastricht om daar op de kerstmarkt handtekeningen in te gaan zamelen voor Amnesty International voor de mensenrechten in Nigeria. Al een halve eeuw wordt er door multinationals olie gewonnen in de Nigeriaanse Nigerdelta. Het land heeft er miljarden mee verdiend, maar de overgrote meerderheid van de bevolking leeft in armoede. Olie mag dan een kleine groep welvaart hebben opgeleverd, voor de meerderheid heeft het verarming, conflict, mensenrechtenschendingen en wanhoop gebracht. De handtekeningen worden samen met een adviesrapport aangeboden aan de topman van Shell: Peter Voser.

Verloop opdracht:
Het was die dag best druk op de kerstmarkt in Maastricht. Er was voor ons dus ook veel kans om veel handtekeningen in te zamelen. We zijn verspreid gaan lopen over de hele markt en hebben mensen zo vriendelijk mogelijk benaderd of ze een handtekeningen wilden zetten voor Amnesty International. We hebben daarbij heel duidelijk gezegd dat we geen geld willen en om wat voor actie het precies gaat, en wat er met de handtekeningen gaan gebeuren. We hebben aan het eind van de dag een behoorlijk aantal handtekeningen weten te verzamelen.

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1. Mondelinge communicatie
2. Omgevingsbewustzijn
3. Overtuigingskracht


Competentie 1: Mondelinge communicatie

Situatie: Op de kerstmarkt in Maastricht hebben we ons best gedaan om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen voor Amnesty International. Ik moest hiervoor zo goed mogelijk mondeling communiceren met de bezoekers van de kerstmarkt. Ik moest bij sommige mensen heel erg uitgebreid uitleggen waarvoor het was en wat er met de handtekeningen ging gebeuren. Ik had een boekje en folders bij zodat ik mensen plaatjes kon laten zien.

Taken: Mijn taak was om zoveel mogelijk handtekeningen in te zamelen voor Amnesty International. Dit moest ik doen door goed met de mensen te communiceren. Ik moest een duidelijke uitleg kunnen geven over wat deze actie precies inhield en wat er uiteindelijk met de handtekeningen ging gebeuren.

Acties: Ik was volgens afspraak op tijd aanwezig om alles door te spreken. We hebben eerst een duidelijk uitleg gehad over hoe we mensen het beste konden benaderen. Daarna kregen we allemaal een handtekeningen formulier, folders en handschoenen met olievlekken om uit te delen. Ik ben 6 uur bezig geweest om handtekeningen te verzamelen. De coördinators van de actie bepaalde uiteindelijk waarneer we mochten stoppen. We hebben de stand van Amnesty International gezamenlijk opgeruimd en zijn toen terug naar huis gegaan.

Resultaat: Doordat ik mezelf goed had ingelezen met de informatie die ik voor de actie had gekregen. Was ik er goed van op de hoogte waar de actie precies over ging. Ik kon de mensen ook heel vlot vertellen waarvoor de handtekeningen waren. Door deze uitleg reageerden de mensen over het algemeen allemaal erg positief. Ik heb geleerd dat als je een duidelijke situatie schetst waarvoor mensen een handtekening moeten zetten, ze sneller daadwerkelijk hun handtekening zetten.

Terugkoppeling: Ik vond het erg leuk om deze actie meegemaakt te hebben. Ik vond het ook erg leuk om te doen. Ik vond het vooral een leuke uitdaging om doormiddel van goede mondelinge communicatie zoveel mogelijk handtekeningen in te zamelen.

Competentie 2: Omgevingsbewustzijn

Situatie: Om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen moest ik ook zoveel mogelijk mensen aanspreken die hun handtekening wilden zetten. Ik heb goed om me heen gekeken naar mensen waarvan ik dacht: “ die willen wel een handtekeningen zetten”. Ik heb me vooral gefocust op jongere mensen van mijn leeftijd en op gezinnen met kinderen. Dit werkte erg goed want ik heb bij hun ook de meeste handtekeningen weten te verzamelen.

Taken: Mijn taak was om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen. Ik heb me voor deze actie goed kunnen inlezen met de informatie die Amnesty International mij had gegeven. Ik kon zo een duidelijk beeld van de actie overbrengen naar de bezoekers van de kerstmarkt. Ik heb goed om me heen moeten kijken en goed moeten nadenken welke mensen ik ging aanspreken en op welke manier ik ze ging aanspreken.

Actie: Ik heb voor dat we naar Maastricht gingen alle informatie doorgelezen die Amnesty International aan mij gegeven had. Tijdens de actie zelf heb ik eerst heel veel verschillende mensen aangesproken in alle leeftijdscategorieën, totdat ik merkte dat ik me beter kon gaan richten op jongeren en gezinnen met kinderen. De coördinators van de actie bepaalde uiteindelijk waarneer we mochten stoppen. We hebben de stand van Amnesty International gezamenlijk opgeruimd en zijn toen terug naar huis gegaan.

Resultaat: Doordat ik van te voren al wat informatie had doorgelezen kon ik alles duidelijk en vlot vertellen tegen de bezoekers van de kerstmarkt en veel vragen gelijk beantwoorden. Ik heb hierdoor erg veel handtekeningen kunnen verzamelen. Ik heb ervan geleerd dat als je goed van je omgeving bewust bent sneller handtekeningen krijgt van mensen.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het erg goed heb gedaan. Ik ben erg blij dat ik alle informatie goed heb doorgelezen voordat ik aan deze actie ben begonnen. Ik heb goed mijn best gedaan om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen.


Competentie 3: Overtuigingskracht

Situatie: Om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen moest ik ook zoveel mogelijk mensen aanspreken die hun handtekening wilden zetten. Dit moest ik doen door mensen goede informatie te geven en ze te overtuigen om een handtekening te zetten.

Taken: Mijn taak was om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen. Ik moest mensen overtuigen om hun handtekening te zetten door ze goede informatie te geven. Ik heb duidelijk aan iedereen die aansprak uitgelegd waarvoor de actie bedoeld was. En als mensen vragen hadden heb ik die zo goed mogelijk beantwoord. Ik heb de mensen doormiddel van de informatie die ik ze gaf weten te overtuigen om een handtekening te zetten.

Actie: Ik heb voor dat we naar Maastricht gingen alle informatie doorgelezen die Amnesty International aan mij gegeven had. Als ik mensen aansprak heb ik eerst duidelijk uitgelegd waarvoor het was. Ook heb er elke keer duidelijk bijgezet dat dit niet om een geldinzamelingsactie ging maar echt om een handtekeningen actie. Sommige mensen zetten gelijk hun handtekening en ander mensen moet je echt over de streep trekken door ze alle informatie te geven die je hebt. En aan het eind van de dag heb ik veel mensen weten te overtuigen om een handtekening te zetten.

Resultaat: Doordat ik van te voren al wat informatie had doorgelezen kon ik alles duidelijk en vlot vertellen tegen de bezoekers van de kerstmarkt en veel vragen gelijk beantwoorden. Ik heb hierdoor mensen echt weten te overtuigen dat dit een goed doel is om je handtekening voor te zetten. Bijna alle mensen die ik heb aangesproken reageerden positief en hebben ook daadwerkelijk hun handtekening gezet. Ik heb hiervan geleerd dat als je mensen duidelijk informatie geeft ze sneller geneigd zijn hun handtekening te zetten, ook is het belangrijk voor mensen om te weten dat de actie geheel gratis was.

Terugkoppeling: Ik vind dat ik het erg goed heb gedaan. Ik ben erg blij dat ik alle informatie goed heb doorgelezen voordat ik aan deze actie ben begonnen. Ik heb goed mijn best gedaan om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om een handtekening te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten